Groot was de schrik (en de boosheid) bij initiatiefnemers toen in december 2017 opeens alle lopende vergunningaanvragen werden stilgelegd. Oorzaak: bij de gemeente was ontdekt dat tot dan toe was verzuimd de vergunningaanvragen te toetsen op de geluidbelasting op de gevel. Dat kon ook niet omdat er ook geen geluidsprofiel was gemaakt van de bestaande polderwegen. Dat profiel betreft de hoeveelheid geluid in decibellen dat naar verwachting, met name door verkeer wordt veroorzaakt in 2030 als Oosterwold is volgebouwd. Daarbij wordt het huidige bestemmingsplan als uitgangspunt genomen. Toen alsnog een geluidsprofiel was gemaakt bleek dat veel (geplande) huizen in de buurt van de polderwegen boven of zelfs ver boven de maximale geluidswaarde zitten of zouden komen te zitten. Dat betekent geluidwerende maatregelen aan de woning. Van de bewoners die al een vergunning hadden of er al woonden kon dat juridisch niet meer worden geëist. En dat betekent dat de gemeente geluidsmaatregelen moet nemen.
Bewoners eisten overleg met de gemeente en de gebiedsregisseur. Dat kwam er en dat leidde tot het instellen van een gezamenlijke werkgroep om het probleem en mogelijke oplossingen in kaart te brengen en vooral ook om de mensen waarvan de vergunningsprocedure was stilgelegd uitkomst te bieden.
Een van de oplossingen zou zijn om geluidmaatregelen te treffen aan de polderwegen met stiller asfalt, geluidswallen of horizontale geluidswering. Maar er was nog geen goedkeuring voor de reconstructie van de polderwegen en ook geen budget. Dat zou dus nog wel even duren. Inmiddels is begonnen met de reconstructie.
Een tweede bijdrage aan de oplossing is wijzigen van het bestemmingsplan zodat er (aanzienlijk) minder verkeerbewegingen op die wegen komen en dus minder geluid. Maar herziening van een bestemmingsplan duurt jaren. Dus ook geen oplossing voor de korte termijn.
Voor een aantal initiatiefnemers bleek er wel een oplossing mogelijk met een speciale procedure, de uitgebreide WABO, waarbij wordt verzocht de geluidsnorm met vijf decibel te verhogen. Voor veel initiatieven was ook dat niet voldoende en moesten er toch nog aanvullende geluidwerende maatregelen worden getroffen, vooral voor de geplande huizen dicht bij de weg.
Voor de mensen die op dat moment in de vergunningsfase zaten werd een overgangsregeling getroffen, waarbij echter niet getornd kon worden aan de wettelijke geluidsnormen.
Voor veel nieuwe initiatieven is de uitgebreide WABO nu een standaardprocedure.
Onduidelijkheid bleef bestaan met betrekking tot de kavelwegen. Voor wegen met een maximum snelheid van 30km hoeft er niet op geluid te worden getoetst. Voor de meeste kavelwegen zal dat wel de maximum snelheid worden of zelfs minder in geval van een woonerf. Maar vooralsnog geldt voor het hele gebied een maximum snelheid van 60km. De vraag was bovendien of in een buitengebied 30km mag worden ingesteld. Inmiddels blijkt dat wel te kunnen en lopen de eerste voorbereidingen.
Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.