Onder de vlag Polderwegen bespreken we in het Platform de toestand van de bestaande polderwegen die in beheer zijn van de gemeente (en/of andere overheden). Door de groei van Oosterwold voldoen de wegen vaak niet meer.
Gelukkig is de Vogelweg al aangepakt. Inmiddels is ook de Kievitsweg verbreed en opnieuw geasfalteerd met een aantal zogenaamde 'plateaus', langgerekte drempels bij zijwegen.
Ook plannen worden uitgewerkt voor aanpak van de andere polderwegen: Tureluurweg, Goudplevierweg, Paradijsvogelweg.
Daarvoor is een werkgroep Polderwegen gestart. Hierin zitten bewoners uit de directe omgeving van de Tureluurweg, Paradijsvogelweg (nieuw en oud), Goudplevierweg en Kievitsweg.
Het ligt in de bedoeling om alle bestaande polderwegen te verbreden, ten minste tot de breedte die volgens het Bestemmingsplan Oosterwold vereist is. Zo mogelijk komen er ook fietspaden los van de rijweg.
De staat van onderhoud van sommige polderwegen is matig tot slecht. Dat komt ook door het intensieve gebruik en zware vrachtwagens voor de bouwactiviteiten. Het is dus belangrijk dat onderhoud tijdig plaatsvindt voordat zich onverantwoorde risico's voordoen of ongelukken gebeuren.
Mogelijk worden er tijdelijke reparaties uitgevoerd aan de Paradijsvogelweg en Goudplevierweg, om de periode totdat deze wegen worden verbreed te overbruggen.
- Details
- Hits: 1115
Op woensdag 11 maart is de werkgroep Polderwegen voor de derde keer bij elkaar gekomen om de aanpak van de Polderwegen te bespreken. We konden gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimte van de Tiny House Farm. Prachtige ruimte!In de werkgroep Polderwegen nemen de volgende mensen deel:
- Catrinus Egas en Christian Muller ( nabij Tureluurweg)
- An van Elst en Barbara Wendt van der Pluijm (nabij Goudplevierweg)
- Olaf van der Linden en Rene Harkema (Buurtschap Paradijsvogelweg)
- Jan Kooy en Marien Abspoel, (Nabij Paradijsvogelweg, Oosterwoldse deel)
- Alfred van Helvoort en Sander Berkhout van de Oosterwold organisatie.
- Hoe breed moeten de wegen worden? is daar nog in te kiezen?.
- Hoe breed moeten de fietspaden worden? aan één of twee kanten van de weg?
- Kunnen bomen behouden blijven, of moeten die gekapt?
- Kunnen de Paradijsvogelweg en Goudplevierweg worden ontlast, als de bouw in Oosterwold fase 1b van start gaat?
- Kan de weg bij verbreding verschoven worden, bijvoorbeeld om de bomen te behouden.
- Hoe kan de kwaliteit van de Buurschap aan het begin van de Paradijsvogelweg behouden blijven
- Hoe wordt daar overlast door vooral bouwverkeer voorkomen?
- Gebruik van grasstenen aan de zijkant van de weg.
- Aanleg en onderhoud van greppels en sloten en inrichting watersysteem, hoe en waar?
- Welke snelheidsbeperkende maatregelen?
- Tijdelijk verbod voor vrachtverkeer door buurtschap.
De verbetering van de Polderwegen wordt gefaseerd aangepakt. Volgens planning is nu de Kievitsweg aangepakt, vervolgens komt eerst de Tureluurweg, daarna de Goudplevierweg en als laatste de Paradijsvogelweg. Het gaat nog wel zo’n twee jaar duren voordat alle wegen zijn aangepakt. Ook komen er Polderwegen bij: Zo is gestart met de aanleg van de Hippias van Elisweg die de Tureluurweg en de Goudplevierweg gaat verbinden.
Het is de bedoeling dat er bij alle Polderwegen ook fietspaden komen. De richtlijn van de gemeente voor nieuwe fietspaden is vier meter breed. (Dat is heel breed, maar in de toekomst wellicht wenselijk als er veel fietsers en veel electrischeelektrische fietsers bijkomen).
Langs de Tureluurweg en de Kievitsweg komt nu eerst een tijdelijk fietspad van twee meter breed, zodat het fietspad op grond van de gemeente kan worden aangelegd. De aangrenzende grond is van Staatsbosbeheer, en samenwerking voor een breder pad op grond van SBB gaat langer duren. Ook de diepe gaten in de berm langs de Tureluurweg zullen op korte termijn worden aangepakt.
Bijkomende zaken die de aanpak van polderwegen compliceren zijn onder andere de aanwezige kabels en leidingen langs de wegen, en hoe die leidingen de wegen moeten kruisen, en ook de aanleg of reconstructie van greppels en sloten.
