In de werkgroep doorwaadbaarheid wordt gekeken naar methodes en mogelijkheden om doorgaande wandelpaden te creëren, gebruikmakend van de doorwaadbare zones. Tevens wordt gekeken of er ruimte gecreeerd kan worden voor kleinschalige voorzieningen zoals parkjes of speelveldjes. In de pilot is gekozen voor het gebied tussen de Vogelweg en het initiatief de Vliervelden. Namens het platform is Catrinus Egas de trekker in deze groep.
De publieke, openbare ruimte wordt in Oosterwold voornamelijk ingericht op particuliere kavels. Daarbij gaat het niet alleen om de kavelweg met bermen en verbindingsroutes via doorwaadbare zones. Het gaat ook om ruimte voor speelplekken, ontmoetingsplekken, parkjes en dergelijke. In het bestemmingsplan en in je kavelpaspoort zijn daarvoor de ‘doorwaadbare stroken’ opgenomen. Momenteel loopt er een pilot in veld G waar bewoners met elkaar bespreken hoe ze hun gebied met publieke ruimte willen inrichten. Dat levert tal van vragen op die niet alleen in veld G opgelost kunnen worden. Zie daarvoor: aandachtspunten doorwaadbaarheid veld G
Daarom start een algemene werkgroep om die zaken rondom publieke ruimte uit te zoeken, te bespreken met de gebiedsorganisatie en de gemeente, en tot een oplossing te brengen. Bewoners die in deze werkgroep willen participeren kunnen zich melden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De afgelopen tijd is er wat reuring ontstaan over de doorwaadbare zones. Na een aankondiging in de vorige nieuwsbrief van de komst van twee handhavers in Oosterwold veronderstelden sommige initiatiefnemers dat zij ook de doorwaadbare zones gaan handhaven. Dat is niet het vertrekpunt. Handhaven gebeurt voorlopig alleen in situaties die absoluut niet kunnen, bijvoorbeeld als iemand een schuurtje heeft gebouwd in de doorwaadbare zone.
In september 2020 is een werkgroep ‘pilot doorwaadbaarheid’ gestart met initiatiefnemers en het Platform Oosterwold. Deze werkgroep verkent eerst wat er – in de geest van Oosterwold – nodig is om de doorwaadbaarheid organisch te ontwikkelen en optimaal in te vullen. Het pilotgebied is veld G tussen de Tureluurweg en Goudplevierweg. In veld G komen vrijwel alle uitdagingen en kansen op het gebied van doorwaadbaarheid voor. Op basis van de regels voor doorwaadbaarheid en publiek groen heeft de werkgroep eventuele onduidelijkheden in beeld gebracht. Met elkaar is vervolgens gekeken naar de behoeften, wensen, ideeën, plannen (en zorgen) voor de ontsluiting voor voetgangers en fietsers. Ook is gekeken naar mogelijk aanvullende vormen en functionaliteiten. Bijvoorbeeld op een andere collectieve plek of samengevoegde doorwaadbare zones: een parkje, speelvoorzieningen, trapveldje, parkeren voor bezoekers, buurthuis of kleinschalig collectieve voorzieningen enzovoorts.
Kom met ideeën
‘Het kan ook anders’. Dat is de mening van de deelnemers van de pilot doorwaadbaarheid. Ook jullie ideeën zijn hiervoor zeer welkom. Bijstellingen, ideeën en mogelijkheden kunnen als effect hebben dat we regels over doorwaadbaarheid moeten oprekken of het bestemmingsplan moeten herzien. Laat jouw ideeën zonder enige beperking de vrije loop gaan en stuur deze naar de werkgroep pilot doorwaadbaarheid/platform via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Pilotgebied veld G (tussen Tureluurweg en Goudplevierweg)
Vragen bij basisregels
Publiek groen en doorwaadbaarheid leiden in de praktijk tot vragen.
Publiek groen
In Oosterwold ben je verplicht om minimaal 7% van je kavel te reserveren voor publiek groen met beplanting, waterlopen en waterpartijen. Groen dat openbaar toegankelijk is. In combinatie met omliggende kavels zou publiek groen kunnen worden ingericht voor een parkje, speelweide of sportveldje.
Doorwaadbaarheid
Elke koper van een kavel in Oosterwold verplicht zich om op zijn grond een doorwaadbare zone van ten minste twee meter breed aan te leggen en te onderhouden. Deze zone ligt langs de buitenranden van de kavel waar geen weg ligt. Dit gebied is voor wandelaars en fietsers openbaar toegankelijk. De doorwaadbare zone garandeert een continue open en groen landschap. Je mag deze zone voorzien van groene plukstruiken, zolang de doorgang vrij blijft en de doorwaadbaarheid niet in gedrang komt.
Doorwaadbaarheid heeft ook nog een andere functie. Het kan voorkomen dat een (toekomstige) buur een verbinding nodig heeft naar zijn eigen initiatief. De grond moet je dan onder voorwaarden afstaan om aansluiting te geven op achterliggende kavels. Ook hiervoor heeft iedere initiatiefnemer getekend.
De essenties van publiek groen en doorwaadbaarheid staan in het Chw Bestemmingsplan Oosterwold. Elke kavelkoper heeft zich via de anterieure overeenkomst (AO) hieraan geconformeerd.
Wat zijn de vraagtekens?
De werkgroep heeft er een aantal op een rij gezet:
Aan de twee meter doorwaadbaarheid moeten Oosterwolders zich houden. Daar is - met een aantal vraagtekens – niets mis mee. Immers wie kan er tegen ruimte en groen tussen kavels nou bezwaar hebben. Maar vraagtekens blijven en die moeten we samen oplossen.
In gesprek
Als je je keurig aan de regels van doorwaadbaarheid hebt gehouden is er niets aan de hand. Dus als de doorwaadbare zone correct is en je bent er tevreden mee: prima toch! Maar niet iedereen in Oosterwold heeft zich aan de regels gehouden. Handhaving van regels kan vervelende gevolgen hebben. Maar dat kun je voorkomen. Kijk in de spiegel of je aan de gestelde regels van doorwaarbaarheid voldoet. Zo niet, dan zijn er twee mogelijkheden:
Voorbeelden
De werkgroep heeft al een beetje met gedachten heen en weer gepingpongd. Ter inspiratie volgen hier enkele voorbeelden.
De werkgroep ‘pilot doorwaadbaarheid’ bestaat uit: Nico van Nus, Barbara Wendt van der Pluijm, Shirley en Barry van Oostrom, Juke Westendorp, Catrinus Egas, Pieter Bodewits, Jeroen Dobber, Daan Fröger, Klaas Dijkhuis en Sander Berkhout (namens de gemeente/gebiedsorganisatie).